۱۰ نکته برتر مراقبت از ماشین

1835

۱۰ نکته برتر مراقبت از ماشین

همه ما این داستان را شنیده ایم که ماشین ها و وانت ها 200000، 300000 حتی 500000 مایل عمر می کنند.

راز این قضیه در چیست؟ سه کلمه: نگهداری، نگهداری، نگهداری

Jim Moritz، مربی فنی یکی از کارخانه های بین المللی تولیدکننده ابزار و تجهیزات خودرو می گوید: هیچ کس دفترچه راهنما را نمی خواند، بهترین راه برای اینکه وسیله نقلیه زیاد عمر کند توجه به روغن ها، تسنه تایم و نگهداری بر اساس دفترچه راهنماست.

این دارندگان وسایل نقلیه به تک تک توصیه هایی که خودروساز می کند پایبند هستند گویی برایشان مانند یک باور مذهبی است. در بسیاری موارد، روغن موتور، گیربکس و ترمز را زودتر از موعد مورد نیاز عوض می کنند. آنها دفترچه راهنما را ورق به ورق مطالعه می کنند.

او می گوید:”من بعضها را می شناسم که با پیکاپ سری 300000F مایل و با هیوندای سونوتا 400000 مایل رفته اند“. چیزی به عنوان نگهداری بیش از حد وجود ندارد، شما قرار نیست با این کار به اتومبیلتان صدمه بزنید.

در زیر 10 توصیه نگهداری وجود دارد که باعث می شوند موتور، سیستم انتقال قدرت و سایر قطعات گران قیمت وسیله نقلیه شما بیشتر عمر کنند. از همه مهمتر، دفترچه راهنما را مطالعه کنید تا از پرداخت هزاران دلار برای تعمیرات پرهیز کنید.

  1. روغن را چک کنید:

    آسان ترین کار برای افزایش عمر وسیله نقلیه تان داشتن مقدار مناسب روغن در موتور است. به علاوه، روغن و فیلترها را در فواصل توصیه شده در دفترچه راهنما تعویض کنید. برای مثال، هر 5000، 7500 یا 100000 مایل. اولا روغن قطعات موتور را روانکاری می کند. دوما روغن مایعی است که گرما را پراکنده می کند. مفداری از روغن به وسیله موتور سوخته می شود لذا همینکه سطح روغن کاهش پیدا می کند باید دوباره پر شود. مطمئن شوید که میزان مناسبی از روغن در موتور باشد.

    موتور با روغن کمتر با گرمای بیشتری کار می کند که باعث می شود تا فشار و تنش بیشتری به قطعات آن وارد شود و در نهایت به از کار افتادن موتور می انجامد. یعنی یا باید تعمیر شود یا جایگزین شود که به شدت هزینه بر است. Mortiz می گوید: اگر روغن حدود یک لیتر کم باشد موتور را از کار نمی اندازد اما اگر این میزان به دو لیتر برسد با مشکل جدی مواجه خواهید شد.

  2. با لجن مقابله کنید:

    یک موعظل بزرگ در سفرهای کوتاه، توقف و حرکت در ترافیک و همچنین سفرهای بلندی که فشار زیادی به موتور می آید مانند کشیدن یک تریلر وجود دارد. موعظل لجن است. لجن یک محصول جانبی نفتی است چسبنده با رنگ سیاه که در موتور تولید می شود و در بیشتر مشکلات موتور مشارکت دارد. تعویض به موقع یا زوتر از موعد روغن موتور می تواند تولید لجن را کاهش و عمر موتور را افزایش دهد. شرایط خاص رانندگی می تواند منجر به تولید لجن شود.

    ممکن است از جامد شدن روغن در سفرهای طولانی که موتور بالاتر از 210 درجه فارنهایت کار می کند لجن تولید شود. مقصر دیگر سفرهای کوتاهی است که از رسیدن موتور به دمای مناسب کاری جلوگیری کرده و از طریق چگالش(کندانس) باعث ایجاد آب در روغن می شود. Moritz می گوید:” لجن همجای موتور انباشته می شود و در کف سینی روغن میریزد. اما وقتی موتور گرم می شود روغن با لجن مخلوط شده و به همجای موتور پمپ می شود. لجن نمی سوزد“.
    برای اجتناب از لجن دستورالعمل دفترچه راهنما را برای تعویض روغن و فیلتر دنبال کنید و یا به سمت روغن سینتتیک(مصنوعی) بروید که بر پایه نفت نیست. خیلی از اتومبیل ها از این نوع روغن استفاده می کنند.

  3. تعویض تسمه تایم:

    ماشین شما یا تسمه تایم لاستیکی دارد یا از زنجیر تایم استفاده می کند. این وسیله میل لنگ را به میل بادامک متصل کرده، باز و بسته شدن سوپاپ های موتور را تنظیم می کند. اگر ماشینتان تسمه تایم دارد با توجه به دفترچه راهنما تخمین بزنید که کی باید آن را تعویض کنید. Moritz می گوید: “تسمه های لاستیکی پاره می شند و وقتی این اتفاق می افتد آخر کار موتور است. این امر فاجعه بار است. کارتان تمام است“.

    برای جلوگیری از این فاجعه تسمه تایم باید در فواصل مشخص توصیه شده از طرف خودروساز که معمولا بین 50000 تا 110000 مایل است تعویض شود. تعویض تسمه تایم ارزان نیست ولی هزاران دلار کمتر از تعویض موتور است.

  4. روغن هیدرولیک فرمان را چک کنید:

    ماشین های قدیمی و بعضی از مدل های جدید پمپ هیدرولیک فرمان دارند که از روغن هیدرولیک استفاده می کند. مخزن پمپ یک در پیچی دارد که با برداشتن آن می توانید سطح روغن هیدرولیک را بررسی کنید. اگر پمپ خشک کار کند ممکن است خراب شود و تعویض کردن آن صدها دلار هزینه خواهد داشت. صدای جیغ وقتی فرمان را می چرخانید و سفت شدن فرمان از علائم بروز مشکل است. خودروهای جدید از سیستم الکتریکی استفاده می کنند که هیچگونه مایعی ندارد.

  5. تعویض روغن گیربکس:

    داشتن مقدار مناسب از روغن ضرروری است زیرا روغن سیستم انتقال قدرت را خنک می کند، قطعات متحرک را روغنکاری می کند و میله میان چرخ دنده ها را روانکاری می کند، اما در طول زمان کارایی خود را از دست می دهد. توقف و حرکت مداوم یا کشیدن یک تریلر این امر را سریع تر می کند. در چنین شرایطی دمای کاری سیستم انتقال قدرت بالا می رود و روی قطعات آن و روغن فشار می آورد. در این شرایط خودروسازها توصیه می کنند که روغن زودتر تعویض شود.

    برای جزئیات بیشتر دفترچه راهنما را بررسی کنید. علائم و مشکلات سیستم انتفال قدرت: اگر روغن سیاه شود یا بوی سوختگی بدهد زمانی است که باید تعویض شود در غیر این صورت سیستم انتقال قدرت با مشکل مواجه می شود. سطح روغن را وقتی موتور کار میکند بررسی کنید. برای جلوگیری از خرابی سیستم انتقال قدرت فقط از روغن توصیه شده از طرف خودروساز  استفاده کنید. Moritz می گوید: “شخصی را می شناسم که روی یک هندا از روغن مخلوط استفاده کرد. گیربکسش یک هفته بیشتر دوام نیاورد“.

  6. تخلیه ضد یخ رادیاتور:

    ضد یخ خواصیت زد زنگ دارد که در طول زمان تحلیل می رود. زنگ و خوردگی به موتور آسیب می زند، ترموستات را مسدود می کند و پمپ آب را صدمه می زند. بعضی از خودروسازها هر30000 مایل و بعضی دیگر هر 100000 توصیه می کنند که ضد یخ تعویض شود. دوباره، دفترچه راهنما را چک کنید.

  7. روغن ترمز را پر نگه دارید:

    هنگامی که کاپوت را بالا زده اید و در حال چک کردن مایعات خودرو هستید زمان مناسبی برای چک کردن سطح روغن ترمز است. خودرو را در یک سطح تراز قرار دهید و در مخزن روغن را باز کنید. سطح روغن باید بین حداقل و حداکثر نشانگر مخزن روغن باشد. از روغن ترمز توصیه شده توسط خودروساز استفاده کنید و تا سطح مناسب مخزن را پر کنید. تعویض روغن ترمز شاید باعث طول عمر سیستم ترمز شما نشود و ممکن است جان شما را نجات دهد.

    روغن
    ترمز در طول زمان آب جذب می کند که باعث تضعیف کارایی آن می شود. Moritz می گوید: ” یک سیستم ترمز آنطور که شما فکر می کنید ایزوله نیست و با تغییر دما از گرم به سرد چگالش صورت می گیرد و آب تولید می شود“. اگر میزان آب در سیستم ترمز زیاد شود  با یک ترمز شدید گرما باعث می شد تا آب به بخار تبدیل شده و مسافت توقف خودرو را افزایش دهد.
    ۱۰ نکته برتر مراقبت از ماشین

  8. نگهداری جعبه دنده کمک:

    اگر مشکلی پیش بیاید تعمیر آن به شدت هزینه بر خواهد بود. روغن درون جعبه دنده کمک ماشین های AWD یا 4WD باید در فواصل تعیین شده تعویض شود. از توصیه های دفترچه راهنما پیروی کنید.

  9. جابجایی لاستیک چرخ ها:

    لاستیک چرخ ها گران هستند بنابراین می خواهیم تا بیشتر عمر کنند. دفترچه راهنما می گوید که چه زمانی لاستیک ها باید جابجا و تنظیم شوند. همچنین میزان مناسب فشار هوای لاستیک کارایی آن را بیشتر می کند. یک برجسب روی قاب در راننده فهرست فشار هوای لاستیک های جلو و عقب را نشان می دهد.

  10. فیلتر هوا را تمیز نگه دارید:

    یک فیلتر هوای کثیف مصرف بنزین را افزایش داده، به کارایی موتور آسیب بزند و به آلایندگی موتور کمک کند.

نیاز به نگهداری نیست

بعضی از قطعات خودرو هستند که زمانی نیاز به نگهداری معمول داشتند اما با پیشرفت تکنولوژی دیگر احتیاج به این کار ندارند. سیبک ها و اتصالات فرمان که زمانی نیاز به روانکاری داشتند امروزه از این امر بی نیاز شده اند؛ شمع های جدید 150000 مایل عمر می کنند و زمانی سطح آب باتری خودرو نیاز به بررسی دوره ای داشت(که اکنون از آن بی نیاز شده است). 

تولید محتوا(۱۰ نکته برتر مراقبت از ماشین ): مجله کارلکس